Flow = radość z rozgrywki

Kiedy czerpiemy radość z gry i opowiadanej przez nią opowieść, a gameplay nie zaburza w żaden sposób płynności fabuły, wtedy można by powiedzieć, że gra jest udana. Najczęściej w takim przypadku zanurzamy się w świat wirtualny bez reszty i traci poczucie upływu czasu. W momencie, kiedy czujemy satysfakcje, wściekłość, rozpacz, smutek czy jakiekolwiek inne uczucie można powiedzieć, że mamy do czynienia z flow.

Uczucie, które czyni grę lepszą – flow

W e-sporcie też można zauważyć flow, zaangażowanie może o tym też świadczyć.

W e-sporcie też można zauważyć flow, zaangażowanie może o tym też świadczyć.

Twórcą teorii o flow jest Mihály Csíkszentmihályi( jeśli potrafisz to przeczytać możesz być z siebie dumny ), oczywiście jeśli chcecie poczytać więcej o flow, zapraszam do wiki, czy do książki tego pana. Jednakże ja chcę spojrzeć na to jak gry są konstruowane w celu wywoływaniu tego uczucia. Można założyć, że gracz odrzuca każdą grę, która nie wzbudza w nim tego uczucia. Spójrzmy na to z właśnie tej perspektywy: kiedy gramy mamy odczucie, że wiemy co robimy i co należy wykonać w każdym następnym momencie bez zbytniego zastanawiania się nad tym – ja na przykład zauważyłem to u siebie w przypadku League of Legends z Riot Games.

Więc gry muszą być wykonywane w celu wywoływania flow, bo inaczej nie byłyby grywalne. Produkt musi być testowany pod kontem gameplay’u – właśnie w tym celu są przeprowadzane beta testy, prawdopodobnie gry z early access są udostępniane w momencie w którym mogą wprowadzić właśnie w ten stan.

Gameplay, czyli gdzie flow zaaplikowany

To właśnie tan element gry decyduje w jaki sposób obcujemy z tym stanem. Nawet jeśli gra posiada dobrą fabułę może być fiaskiem, jeśli gameplay nie sprawa że jesteśmy tak zafascynowani światem. Różnie są też metody prowadzenia rozgrywki. W grach studia Telltale games musimy analizować każdą wypowiedź naszej postaci, gdyż na tym opiera się cała gra. Natomiast w grach akcji Battlefield, czy Call of Duty to wartkość akcji sprawia, że jesteśmy wciągnięci w produkcję nie fabuła, dlatego to rozgrywka stanowi o flow w grze. W dziełach na rynku elektronicznej rozrywki każdy gatunek, inaczej sobie z tym radzi, aczkolwiek dzięki temu mamy taką różnorodność w grach. Oczywiście w crapach tego nie doświadczymy. I na tym zakończmy.

Informacje o admin

Zwykły gracz, student, bądź jak kto woli człowiek z pasją do gier.
Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *